Covid-19-pass, GreenPass, DCP, eHranica – aký je medzi nimi rozdiel?
Rezort zdravotníctva a Národné centrum zdravotníckych informácií upozorňujú na najčastejšie zámeny pojmov, s ktorými sa stretávajú operátori v súvislosti s očkovaním, vydaním niektorého z dokladov či riešením iných situácií, ktoré priniesla pandémia.
COVID-19-PASS
– je 9 miestny kód obsahujúci čísla, písmená a pomlčky,
– má ho každá osoba, ktorá sa v minulosti registrovala na testovanie alebo očkovanie prostredníctvom www.korona.gov.sk, prípadne súkromného laboratória.
Čo je dôležité:
– tento kód je možné vyhľadať medzi SMS, resp. v emailoch z minulosti.
Digitálny COVID PREUKAZ EÚ (DCP)
– je doklad generovaný systémom zo záznamu o očkovaní alebo prekonaní ochorenia Covid-19,
– preukazuje sa ním vykonané očkovanie, prekonanie, testovanie ochorenia Covid-19,
– generuje sa na základe žiadosti cez www.korona.gov.sk.
Čo je dôležité:
– doklad o prekonaní z pozitívneho výsledku je možné vygenerovať len v prípade pozitívneho PCR testu, teda nie Ag testu,
– žiadosť o zaslanie DCP je možné vyplniť na stránke www.korona.gov.sk, prípadne sa dá zobraziť aj v aplikácii zdravotnej poisťovne,
– je veľmi dôležité pozorne čítať popisy k jednotlivým poliam vo formulári, aby nedochádzalo k vysokej chybovosti; napríklad, ak je uvedený rok narodenia, je potrebné písať len rok, a nie celý dátum; pri telefónnom čísle sa namiesto prvej nuly zadáva medzinárodná predvoľba v tvare +421 … …,
– potvrdenie po pozitívnom výsledku PCR testu sa v systéme generuje až po uplynutí karantény, teda o cca 12 dní.
GreenPass
– je mobilná aplikácia, do ktorej je možné načítať Digitálne COVID preukazy EÚ.
Čo je dôležité:
– v prípade, že zabudnete PIN kód do aplikácie GreenPass, odporúčame aplikáciu zo zariadenia odinštalovať a opätovne nainštalovať – heslo sa tým zresetuje.
eHranica
– je formulár, ktorý slúži na registráciu pri príchode na územie SR,
– dostupný je prostredníctvom portálu korona.gov.sk. (https://korona.gov.sk/ehranica/).
Čo je dôležité:
– najdôležitejšie je riadne si skontrolovať všetky údaje, ktoré sú do nej zapisované, aby sa zhodovali s údajmi, ktoré boli zadané pri prvej registrácii na testovanie,
– pri nesprávne vyplnenej eHranici (napr. ak osoba zaznačila, že je očkovaná, ale nie je) je možné opraviť údaje LEN prostredníctvom RÚVZ,
– ak osoba nemá rodné číslo, pretože nie je zo Slovenska (poprípade Česka), je tam možnosť aj iného identifikátora; pri viacerých prihlasovaniach je nesprávne zadávať rôzny identifikátor, pretože sa vytvoria dva covid pasy,
– eHranica je rovnako ako testovanie alebo očkovanie založená na covid pase; ak teda už v systéme osoba má nejaké údaje, je nutné zadať ich rovnako.
– ak nepríde sms-ka alebo email o registrácii, znamená to, že sa nepodarilo vyplniť eHanicu.
Zdroj: health.gov.sk
Ilustračná snímka: TASR – Milan Kapusta