Mesto Šamorín - Somorja Város
Menu

Nárh VZN č. 3/2015 o Zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom mesta Šamorín

2015. apr. 08

Návrh VZN:     –   vyvesený na úradnej tabuli mesta  dňa :    08. 04. 2015

                          –  zverejnený na internetovej adrese mesta  dňa :   08. 04. 2015

Dňom vyvesenia návrhu VZN začína plynúť 10-dňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť  pripomienky k návrhu VZN v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na Mestskom úrade v Šamoríne.

N á v r h

Všeobecne záväzné nariadenie mesta Šamorín č. 3/2015 o Zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom mesta Šamorín

 

Mestské zastupiteľstvo v Šamoríne podľa § 6 ods. 1 a § 11 ods. 4 písm. a) zákona SNR        č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v súlade s § 9 ods. 1 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov sa uznieslo na tomto všeobecne záväznom nariadení (ďalej len „VZN“):

§ 1

Úvodné ustanovenia

 

  • Mesto Šamorín (ďalej len „mesto“) je územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky, je právnickou osobou, ktorá za podmienok stanovených zákonmi a podľa tohto VZN samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
  • Toto VZN sa vzťahuje na majetok,  ktorý je vo vlastníctve mesta a taktiež na majetok, ktorý je v spoluvlastníctve mesta a iného subjektu a upravuje najmä:
    1. obsahové vymedzenie majetku mesta,
    2. vymedzenie kompetencií primátora mesta a mestského zastupiteľstva pri hospodárení s majetkom mesta,
    3. vymedzenie kompetencií správcu majetku mesta, práva a povinností rozpočtových a príspevkových organizácií mesta pri správe majetku mesta, postup prenechávania majetku do správy, podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré mesto zriadilo, podmienky zverenia  ďalšieho  majetku  do správy správcovi,  ktoré úkony správcu podliehajú schváleniu orgánmi mesta,
    4. nadobúdanie a prevody vlastníctva mesta,
    5. vklady majetku mesta do majetku existujúcich obchodných spoločností,
    6. zaťažovanie, zámena a darovanie majetku mesta,
    7. nájom majetku mesta,
    8. výpožička majetku mesta,
    9. pohľadávky a iné majetkové práva mesta,
    10. nakladanie s cennými papiermi a aukčný predaj vecí,
    11. nakladanie s majetkom štátu, ktorý mesto užíva,
    12. koncesný majetok mesta,
    13. evidencia a inventarizácia majetku mesta.
  • Toto VZN je záväzné pre všetky orgány mesta, zamestnancov mesta, rozpočtové a príspevkové organizácie, ktoré spravujú majetok mesta a ich zamestnancov ako aj subjekty nakladajúce s majetkom mesta.

(4) Osobitné právne predpisy v oblasti štátnej pomoci nie  sú týmto VZN dotknuté.

 

Prvá hlava

majetok mesta

§ 2

Úvodné ustanovenia

  • Majetok mesta tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve mesta podľa zák. SNR  č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov alebo ktoré mesto nadobudlo do svojho vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky na základe zákona alebo vlastnou činnosťou.
  • Majetok mesta možno použiť na účely uvedené v § 8 ods. 4 zák. SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov – t.j. na verejné účely, podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy mesta.
  • Majetok mesta sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať.
  • Darovanie nehnuteľného majetku je neprípustné, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
  • Správa a údržba majetku mesta je povinnosťou mesta a je financovaná z rozpočtu mesta.
  • Mesto môže zveriť svoj majetok do správy len svojim rozpočtovým alebo príspevkovým organizáciám.
  • Majetok mesta možno tiež za podmienok určených týmto VZN:
    1. dať do prenájmu – a to jednotlivo alebo aj celý súbor vecí,
    2. dať do výpožičky – bezodplatne poskytnúť určitým subjektom na plnenie úloh, nesmie to však odporovať cieľom a záujmom mesta,
    3. vložiť ako majetkový vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo z neho založiť právnickú osobu podľa osobitného zákona (napr. podľa zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov).
  • Koncesný majetok je majetok mesta , ktorý užíva koncesionár v rozsahu za podmienok a v lehote dohodnutej v koncesnej zmluve na uskutočnenie stavebných prác alebo v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona ( § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. B) zák. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení). Mesto nesmie koncesný majetok previesť do vlastníctva iných osôb. Obsah užívania koncesného majetku, účel realizácie koncesie a ostatné náležitosti upravuje osobitný zákon (§§ 9c, 9d, 9e zák. č. 138/1991 Zb.  o majetku obcí v znení neskorších zmien a doplnkov).
  • Mesto je povinné v prípadoch určených platným právnym predpisom zachovať účelové určenie majetku mesta.

 

  • Na majetok vo vlastníctve mesta , ktorý mesto nadobudlo podľa § 2b ods. 1 a 2c zák. SNR  č. 138/1991 Zb. a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na mesto slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti, nemožno zriadiť záložné právo  ani zabezpečovací prevod práva,  uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie podľa osobitných zákonov.
  • Mesto môže uzatvárať tiež osobitné zmluvy s obchodnými spoločnosťami, ktoré

zabezpečia  hospodárne a efektívne nakladanie s majetkom mesta.

(12)   Orgány mesta, správca majetku mesta  a subjekty s majetkovou účasťou mesta sú

povinné  najmä:

  1. zisťovať a zaevidovať majetok mesta,
  2. oceniť majetok mesta,
  3. udržiavať a užívať majetok mesta,
  4. chrániť majetok pred poškodením,  zničením, stratou alebo zneužitím,
  5. viesť majetok v predpísanej evidencii,
  6. používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku mesta.

(13) Mesto , správca majetku mesta, presnejšie  rozpočtové a príspevkové organizácie

mesta a právnické osoby založené mestom sú povinné zverejňovať na internetovej

stránke mesta, resp. v Obchodnom vestníku, a to bez časového obmedzenia

uzatvárané písomné zmluvy :

  1. ktoré obsahujú informáciu, ktorá sa získala za verejné prostriedky alebo
  2. sa týkajú používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom mesta, majetkom VÚC alebo s majetkom právnických osôb zriadených na základe zákona ,
  3. nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie.

(14) Mesto, správca majetku mesta, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie mesta

a právnické osoby založené mestom sú povinné zverejňovať na internetovej stránke

mesta bez časového obmedzenia všetky objednávky tovarov a služieb do

10 pracovných dní odo dňa ich vyhotovenia a všetky faktúry za tovary a služby do

10 pracovných dní odo dňa ich doručenia alebo najneskôr do 30 dní odo dňa

ich zaplatenia .

(15) Podrobnosti o povinnom zverejňovaní upravuje zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom

prístupe k informáciám v znení neskorších právnych predpisov.

 

§ 3

Prebytočný a neupotrebiteľný majetok mesta

  • Prebytočným je majetok mesta, ktorý mesto prostredníctvom svojich orgánov a správcov trvale nepoužíva na plnenia svojich úloh.
  • Prebytočný majetok môže mesto odpredať alebo dať do nájmu alebo výnimočne aj výpožičky iným právnickým osobám.
  • Neupotrebiteľným je majetok mesta, ktorý pre svoje úplné opotrebovanie, poškodenie, zastaranosť, alebo nehospodárnosť nemôže už slúžiť svojmu pôvodnému účelu.
  • O prebytočnosti nehnuteľnej veci rozhoduje vždy mestské zastupiteľstvo.
  • Mesto alebo správcovia majetku mesta môžu na základe návrhu vyraďovacej komisie  prebytočný alebo neupotrebiteľný hnuteľný majetok vyradiť a následne zlikvidovať, darovať, resp. odpredať. Pokiaľ zostatková cena hnuteľnej veci presahuje 3500 eur rozhoduje o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti mestské  zastupiteľstvo. Pokiaľ zostatková cena hnuteľnej veci nepresahuje 3500 eur má toto oprávnenie primátor mesta. Vyraďovacia komisia je 5-členná. Komisiu vymenúva primátor mesta.

Druhá hlava

VYmEDZENIE Kompetencií mestského  ZASTUPITEĽSTVA mesta

A  Primátora mesta

§ 4

  • Pri hospodárení a nakladaní s majetkom mesta sa delí  právomoc medzi mesto a správcu majetku mesta. V rámci mesta sa delí právomoc medzi mestské zastupiteľstvo mesta a primátora mesta  .
  • Oprávnenia a  povinnosti správcu upravuje tretia hlava tohto VZN.
  • Mestské zastupiteľstvo schvaľuje :
    1. všetky zmluvné prevody nehnuteľného majetku, t.j. nadobúdanie, predaj a zámena majetku, pokiaľ osobitný zákon neurčí inak,
    2. spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku mesta, to neplatí ak je mesto povinné previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu,
    3. zmluvné prevody hnuteľného majetku, ktorej zostatková cena je 3 500 eur a viac,
    4. všetky zmluvy o prevode správy a zmluvy o zámene správy medzi správcami majetku mesta, týkajúce sa nehnuteľného majetku,
    5. zmluvy o prevode správy a zmluvy o zámene správy medzi správcami majetku mesta, týkajúce sa hnuteľného majetku nad hodnotu 3 500 eur,
    6. združovanie finančných prostriedkov v združeniach a zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
    7. odpustenie, prípadne zníženie pohľadávky mesta nad hodnotu 1 500 eur,
    8. o vklade majetku mesta do existujúcich obchodných spoločností alebo zakladaných obchodných spoločností,
    9. o vklade majetku mesta do majetku zakladaných alebo existujúcich iných právnických osôb a právnických osôb s majetkovou účasťou mesta,
    10. rozhoduje o zmene účelového určenia majetku, ktorý nadobudlo podľa § 2b ods. 1 a 2c zák. č. 138/1991 Zb. a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na mesto slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti,
    11. o prebytočnosti nehnuteľnej veci, ktorú nadobudlo podľa § 2b ods. 1 a 2c zák. č. 138/1991 Zb. a ktorá ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti,

 

  1. o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci, ak jej zostatková cena je   vyššia  ako 3 500 eur; ktorú nadobudlo podľa § 2b ods. 1 a 2c zák. č. 138/1991 Zb.   a ktorá ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne    súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti,
  2. nakladanie s majetkovými právami mesta nad hodnotu 3 500 eur,
  3. prenechanie majetku mesta a majetku štátu zvereného mestu do užívania iným fyzickým alebo  právnickým osobám  v prípadoch určených týmto VZN,
  4. uzatvorenie záväzku presahujúceho rámec finančných zdrojov subjektov s majetkovou účasťou mesta,
  5. uzavretie záväzku rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou mesta nad sumu 3 500 eur
  6. koncesnú zmluvu na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesnú zmluvu na poskytnutie služby uzatvorenú podľa osobitných predpisov. V tomto prípade rozhoduje mestské zastupiteľstvo 3/5 väčšinou všetkých poslancov,
  7. podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku mesta realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže,
  8. prevody vlastníctva nehnuteľného majetku mesta, ak sa realizujú priamym predajom
  9. v ďalších prípadoch určených týmto VZN.
  • Primátor mesta je štatutárnym orgánom mesta.
  • Primátor mesta rozhoduje v tých prípadoch, keď nie je daná rozhodovacia právomoc mestského zastupiteľstva, a to o:
  1. a) prebytočnosti alebo o neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci pri zostatkovej cene

neprevyšujúcej sumu 3 500 eur, ktorú mesto  nadobudlo podľa § 2b ods. 1 a

  • 2c zák. č. 138/1991 Zb. a ktorá ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky

na mesto  slúži na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy

a činnosti s nimi bezprostredne súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci

a zdravotnej starostlivosti,

  1. b) prenájme nehnuteľného majetku na umiestnenie reklamnej stavby,
  2. c) zverení hnuteľného majetku do správy rozpočtovým a príspevkovým

organizáciám do hodnoty 3 500 eur,

  1. d) predaji hnuteľného majetku vedeného v účtovníctve, ak jeho nadobúdacia

hodnota neprevyšuje sumu  3 500 eur,

  1. e) upustení od vymáhania pohľadávok do výšky 1 500 eur, ak je pohľadávka

nevymožiteľná.

(6) Primátor rozhoduje aj  v ďalších veciach určených týmto VZN.

Tretia hlava

VYmEDZENIE Kompetencií správcu majetku mesta

§ 5

  • Mesto hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku mesta (ďalej len “správca”), ktorým je jeho rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.
  • Obsahom správy majetku mesta je súhrn oprávnení a povinností správcov k tej časti majetku, ktorú im mesto  zverilo do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou.
  • Správca je oprávnený a povinný majetok mesta držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s právnymi predpismi a týmto VZN.
  • Správca majetku, ktorému bol majetok mesta zverený do správy je povinný s ním hospodáriť v prospech rozvoja mesta, jeho občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
  • Správca majetku pri nakladaní s majetkom mesta nie je oprávnený majetok mesta scudziť, zaťažiť, dať do zálohu, poskytnúť ako zabezpečovací inštitút k svojmu záväzku.
  • Správca majetku mesta nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda je vlastníctvom mesta.
  • Správca majetku vykonáva právne úkony pri správe majetku mesta v mene mesta. Správca majetku koná v mene mesta pred súdmi a inými orgánmi vo veciach týkajúcich sa majetku mesta, ktorý spravuje. Nedodržanie písomnej formy právnych úkonov pri nakladaní s majetkom mesta spôsobuje ich neplatnosť.
  • Správa majetku mesta vzniká:
  1. a) zverením majetku mesta do správy správcu,
  2. b) prevodom správy majetku mesta,
  3. c) nadobudnutím majetku do vlastníctva mesta vlastnou činnosťou správcu.
  • Majetok mesta zverený do správy určí mesto pri zriadení správcu v zriaďovacej listine. Zriaďovateľ odovzdá zverený majetok správcovi protokolom o odovzdaní a prevzatí majetku mesta. Mesto môže za nasledovných podmienok zveriť správcovi do správy ďalší majetok mesta:
  1. a) ak ide o majetok mesta, ktorý sa stane pre mesto prebytočný alebo neupotrebiteľný,
  2. b) ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku.
  • Mesto môže za nasledovných podmienok  odňať správu majetku mesta:
  1. a) ak si správca neplní svoje povinnosti , najmä ak správca nevedie majetok mesta

v účtovníctve, nenakladá s majetkom hospodárne, efektívne, účelne alebo účinne,

  1. b) ak ide o majetok mesta, ktorý sa stane pre správcu prebytočný alebo

neupotrebiteľný

  1. c) ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku.
  • Odovzdanie majetku do správy podlieha vždy schváleniu nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov mestského zastupiteľstva a pri odovzdaní nehnuteľného majetku podlieha aj  zápisu do katastra nehnuteľností.
  • Správcovia majetku mesta môžu uzatvárať zmluvy o prevode správy. Pre platnosť tejto zmluvy je nevyhnutné, aby danú zmluvu o prevode správy pred jej uzavretím správcami schválilo mestské zastupiteľstvo, a to nadpolovičnou väčšinou  prítomných poslancov mestského  zastupiteľstva. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitostí ustanovené právnymi predpismi najmä, identifikáciu pôvodného správcu, identifikáciu budúceho správcu,  určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak je prevod odplatný.

 

 

  • Správcovia majetku mesta môžu uzatvárať zmluvy o zámene správy. Pre platnosť tejto zmluvy je nevyhnutné, aby danú zmluvu o zámene správy pred jej uzavretím správcami schválilo mestské zastupiteľstvo, a to nadpolovičnou väčšinou  prítomných poslancov mestského  zastupiteľstva. Zmluva o zámene správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitostí ustanovené právnymi predpismi najmä, identifikáciu správcov,  určenie predmetu zámeny, účel jeho využitia, deň zámeny a prípadne aj cenu, ak nie sú predmety zámeny rovnocenné.
  • Správcovia majetku mesta sú povinní tento majetok udržiavať, chrániť, zhodnocovať a viesť zverený majetok v predpísanej evidencii.
  • Správcovia majetku mesta sú povinní predkladať správu o hospodárení s týmto majetkom mestskému zastupiteľstvu jeden krát polročne, resp. v termínoch určených mestským zastupiteľstvom.
  • Správcovia majetku mesta sú povinní raz ročne vykonávať inventarizáciu zvereného majetku.
  • Výsledok tejto inventarizácie overuje hlavný kontrolór mesta a o výsledku predloží písomnú správu mestskému zastupiteľstvu.

 

Štvrtá hlava

Nadobúdanie  a   prevody vlastníctva mesta

  • 6

Nadobúdanie vecí do vlastníctva mesta

 

  • Mesto môže nadobúdať hnuteľné veci a nehnuteľné veci, vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva od fyzických osôb, právnických osôb a štátu odplatne alebo bezodplatne.

Mesto  postupuje pri obstarávaní majetku –  tovarov a služieb podľa zák. č. 25/2006 Z.z.   o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov a podľa ďalších osobitných          predpisov.

  • Mesto nadobúda hnuteľné veci a nehnuteľné veci, vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva na základe právnych úkonov, na základe rozhodnutia orgánu verejnej moci, na základe zákona alebo na základe iných právnych skutočností.

 

  • Nadobúdanie vlastníctva nehnuteľného majetku podlieha schváleniu mestským zastupiteľstvom. Schváleniu mestským zastupiteľstvom podlieha aj nadobúdanie hnuteľných vecí nad hodnotu 3 500 eur.

 

  • V ostatných prípadoch rozhoduje primátor mesta.

 

  • Mesto môže nadobúdať veci bezodplatne – darovaním a dedením. Aj v týchto prípadoch sa musí použiť ust. § 10 ods. 3 tohto VZN, t.j. pri nadobúdaní nehnuteľného majetku bez ohľadu na jeho hodnotu a pri nadobúdaní  hnuteľného majetku nad hodnotu 3 500 eur je nevyhnutné schválenie mestským zastupiteľstvom.

 

  • Mesto nadobúda majetok tiež :
  • podnikateľskou činnosťou,
  • investorskou činnosťou ( stavbou objektov a budov),
  • v súlade so zmluvou v prípadoch združenia prostriedkov s inými právnickými alebo fyzickými osobami.

 

  • Mesto nadobúda majetok aj prostredníctvom správcu, ktorým je príspevková alebo rozpočtová organizácia, ktorej zriaďovateľom je mesto.

 

  • Všetky písomné zmluvy, ktoré sa povinne zverejňujú podľa osobitného predpisu nadobúdajú účinnosť dňom nasledujúcim po dni jej zverejnenia. Účastníci zmluvného vzťahu sa môžu dohodnúť, že zmluva nadobúda účinnosť neskôr po jej zverejnení.

 

§ 7

Prevod vlastníctva vecí z majetku mesta

 

  • Rozhodnutie o prevode nehnuteľného majetku mesta na iný subjekt podlieha schváleniu mestským zastupiteľstvom mesta, ak osobitné zákony neustanovujú inak.
  • Ak sa prevádza spoluvlastnícky podiel k nehnuteľnosti, ponúkne sa tento podiel ostatným spoluvlastníkom.
  • Rozhodnutie o prevode hnuteľného majetku mesta na iný subjekt podlieha vždy schváleniu mestským zastupiteľstvom, ak hodnota hnuteľného majetku presahuje sumu 3 500 eur. V ostaných prípadoch rozhoduje primátor mesta.
  • Mesto nebude postupovať pri prevode svojho majetku na iný subjekt ani verejnou obchodnou súťažou ani dobrovoľnou dražbou  a ani priamym predajom najmenej za cenu určenú znaleckým posudkom, ak ide o prevod majetku mesta,  a to v týchto prípadoch:

 

  1. nehnuteľného majetku, ktorý je mesto povinné previesť podľa osobitného predpisu alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu   ( pozn. zákon č. 182/1993 Z.z. ),
  2. pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
  3. podielu majetku mesta, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,
  4. hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
  5. pri prevodoch majetku mesta z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých mestské zastupiteľstvo rozhodne 3/5 väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený.
  • Dôvody hodné osobitného zreteľa musia byť vždy zdôvodnené v uznesení mestského  zastupiteľstva o schválení konkrétneho zmluvného prevodu. Zámer previesť majetok týmto spôsobom je mesto  povinné zverejniť najmenej na 15 dní pred schvaľovaním prevodu mestským  zastupiteľstvom na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.

 

§ 8

Postup pri prevodoch majetku mesta  podliehajúcich  schváleniu

mestským  zastupiteľstvom

 

  • Návrh na schválenie zámeru predať veci z majetku mesta v prípadoch podliehajúcich schváleniu mestským zastupiteľstvom sa podáva mestskému  zastupiteľstvu, pričom je potrebné  vymedziť a presne identifikovať vec, ktorá sa má predať,                                 u nehnuteľnosti – listom vlastníctva a u hnuteľných vecí jej opisom .
  • Zámer predať vec z majetku mesta schvaľuje mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí uznesením.
  • V prípade, že mestské zastupiteľstvo schváli zámer predať vec z majetku mesta, potom poverí  mestský úrad, aby zabezpečil vypracovanie znaleckého posudku  na predmet predaja a tento znalecký posudok predložil na rokovanie mestského  zastupiteľstva   spolu s návrhom kúpnej zmluvy.
  • Po oboznámení sa so znaleckým posudkom mestské zastupiteľstvo uznesením rozhodne o jednom z možných spôsobov  predaja  veci z majetku mesta  a schváli podmienky tohto predaja.
  • Mestské zastupiteľstvo môže schváliť len jeden z nasledovných spôsobov predaja vecí z majetku mesta:
    1. na základe výsledkov obchodnej verejnej súťaže podľa ust. § 281 a nasl. Obchodného zákonníka a
    2. na základe dobrovoľnej dražby podľa zákona č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách v znení neskorších predpisov,
    3. priamy predaj, najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej podľa vyhlášky MS SR č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších právnych predpisov, ak všeobecná hodnota veci stanovená znaleckým posudkom sa rovná alebo je menej ako 40 000 eur.

§ 9

Obchodná verejná súťaž

  • V prípade predaja majetku mesta prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže sa postupuje  podľa zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších prepisov s použitím ust. § 281 a nasl. Obchodného zákonníka ,  podľa tohto VZN  a   podmienok verejnej obchodnej súťaže .
  • Návrh na predaj majetku mesta obchodnou verejnou súťažou sa podáva mestskému zastupiteľstvu a obsahuje :
    1. presnú identifikáciu veci,
    2. cenu určenú znaleckým posudkom,
    3. návrh znenia kúpnopredajnej zmluvy,
    4. podmienky verejnej obchodnej súťaže.
  • Ak mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí uznesením schváli  všetky predpoklady pre predaj majetku na základe verejnej obchodnej súťaže (t.j. zámer predať vec z  majetku mesta na základe verejnej obchodnej súťaže, podmienky verejnej obchodnej súťaže, návrh znenia kúpnej zmluvy), mestský  úrad zabezpečí do 15 pracovných dní odo dňa schválenia zámeru a spôsobu predaja :
  1. oznámenie o zámere predať vec z majetku mesta na základe verejnej obchodnej súťaže a zverejnenie schválených podmienok obchodnej verejnej súťaže na úradnej tabuli mesta a na  internetovej stránke mesta,
  2. oznámenie zámeru predať vec z majetku mesta formou verejnej obchodnej súťaže v regionálnej tlači spolu s uvedením miesta, kde sú zverejnené podmienky tejto súťaže
  • Mestský úrad umožní vykonať obhliadku nehnuteľnosti , resp. hnuteľnej veci a nazretie do znaleckého posudku.
  • Mestský úrad  je povinný vykonať zapisovanie  poradia jednotlivých návrhov tak ako priebežne dochádzali v tomto rozsahu :  prijaté  poradie návrhu, dátum, čas, miesto prijatia návrhu  a podpis primátora mesta alebo  povereného zamestnanca mesta.
  • Na vyhodnotenie obchodnej verejnej súťaže MsZ zriaďuje   „súťažnú komisiu“ , ktorá pozostáva z poslancov MsZ.
  • Primátor mesta je povinný v súlade s podmienkami verejnej obchodnej súťaže zvolať zasadnutie súťažnej komisie za účelom vyhodnotenia jednotlivých ponúk.
  • Súťažná komisia na svojom zasadnutí skontroluje neporušenosť obálok, vykoná otváranie obálok a následné skontroluje či jednotlivé návrhy majú predpísané náležitosti a v prípade neúplnosti takéto návrhy z posudzovania vylúči. Pri posudzovaní jednotlivých návrhov im priradí poradie podľa najvhodnejšej ponuky. Najvhodnejšej ponuke pridelí poradie č. 1 a ponuky s poradovým číslom 2 a vyššie odmietne.
  • O vyhodnotení súťaže je súťažná komisia povinná vyhotoviť zápisnicu.
  • Mestský úrad zabezpečí  bezodkladne informovanie účastníkov súťaže o výsledku súťaže a o ich umiestnení z hľadiska poradia. Víťaza súťaže informuje o tom, že jeho návrh bol vyhodnotený ako najvhodnejší a vyzve ho  k uzavretiu  kúpnej zmluvy.
  • Primátor mesta uzatvorí s víťazom súťaže kúpnu zmluvu v lehote do 15 dní   od schválenia predaja majetku mesta mestským  zastupiteľstvom.

§ 10

DOBROVOĽNÁ    DRAŽBA

  • V prípade predaja majetku mesta prostredníctvom dobrovoľnej dražby  sa postupuje  podľa zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších prepisov s použitím zákona č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov a podľa týchto zásad.
  • Ak mestské  zastupiteľstvo rozhodne o zámere predať vec z majetku mesta a o spôsobe jeho predaja dobrovoľnou dražbou, dražbu vykoná mesto Šamorín.
  • Primátor mesta určí z radov zamestnancov mesta osobu, ktorá bude organizátorom dobrovoľnej dražby ako aj osobu, ktorá bude počas dražby vykonávať funkciu licitátora.
  • Mesto pred predajom majetku je povinné dať  ohodnotiť  –  oceniť nehnuteľnosť alebo hnuteľnú vec znaleckým posudkom. Znalecký posudok na predmet dražby nesmie byť v deň konania dražby starší ako 6 mesiacov. ( podľa ust. § 12 ods. 1 zákona č. 527/2002 Z.z.)

§ 11

PRIAMY    PREDAJ

 

  • V prípade predaja veci z majetku mesta prostredníctvom priameho predaja je mesto   povinné postupovať podľa zákona SNR  č. 138/1991 Z.z. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov a podľa tohto VZN.
  • Mesto nemôže previesť majetok mesta priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa znaleckého posudku presiahne 40 000,- eur.
  • Mesto  musí prevádzanú vec vymedziť a presne identifikovať, (u nehnuteľnosti – listom vlastníctva, ktorá sa má predať a u hnuteľných vecí jej opisom ) tak aby nebola zameniteľná s inou vecou. Subjekt, ktorý prevádza majetok mesta je povinný skúmať, či na danú nehnuteľnosť , hnuteľnú vec nie je potrebné uplatniť osobitný postup upravený osobitným zákonom,  zákonom č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.
  • Mesto  je povinné ohodnotiť –  oceniť nehnuteľnosť alebo hnuteľnú vec podľa znaleckého posudku. Znalecký posudok na majetok mesta, ktorý sa má previesť nesmie byť v deň schválenia prevodu mestským zastupiteľstvom starší ako 6 mesiacov.
  • Návrh na predaj majetku mesta minimálne za cenu určenú na základe znaleckého posudku  prostredníctvom priameho predaja a návrh kúpnopredajnej zmluvy sa predkladá na schválenie mestskému zastupiteľstvu .
  • Mesto, pri prevode majetku mesta nemôže previesť vlastníctvo majetku mesta priamym predajom na fyzickú osobu, ktorá je v tomto meste
    1. primátorom mesta,
    2. poslancom mestského zastupiteľstva,
    3. štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby

zriadenej alebo založenej mestom,

  1. prednostom mestského úradu,
  2. zamestnancom mesta,
  3. hlavným kontrolórom mesta,
  4. blízkou osobou osôb uvedených v tomto odseku zásad ( blízka osoba je osoba

vymedzená v ust. § 116 Občianskeho zákonníka ).

  • Mesto nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 6; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je mesto alebo v ktorej má mesto obchodný podiel.
  • Mestské zastupiteľstvo po tom čo schváli predaj svojho majetku priamym predajom a návrh kúpnopredajnej zmluvy, poverí mestský  úrad, aby zabezpečil oznámenie o priamom predaji majetku mesta prostredníctvom oznámenia na úradnej tabuli mesta, prostredníctvom internetu – oznámením na internetovej stránke mesta a oznámením v regionálnej tlači. Mesto  zverejní svoj zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Mestské  zastupiteľstvo stanoví lehotu na predkladanie cenových ponúk pre záujemcov o kúpu majetku mesta.

 

  • Mestské zastupiteľstvo posúdi cenové ponuky a  rozhodne o schválení predaja majetku mesta minimálne za cenu stanovenú v znaleckom posudku podľa doručených cenových ponúk . Primátor mesta  uzatvorí kúpnu zmluvu s vybratým záujemcom.
  • Pri prevode vlastníctva všetky náklady spojené s prevodom, so zabezpečením potrebných podkladov, znaleckého posudku, geometrického plánu a so zápisom vlastníctva do katastra nehnuteľnosti znáša kupujúci.

Piata   hlava

INÉ DISPOZIČNÉ OPRÁVNENIA

§ 12

VKLADY MAJETKU Mesta  DO MAJETKU ZAKLADANÝCH ALEBO EXISTUJÚCUCH OBCHODNÝCH SPOLOČNOSTÍ

 

(1) Mesto môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže zo

svojho majetku založiť inú právnickú osobu.

(2) Vklad nehnuteľného majetku do obchodnej spoločnosti alebo jeho použitie k založeniu

právnickej osoby vždy podlieha schváleniu mestského zastupiteľstva.

(3) Súhlas mestského zastupiteľstva je potrebný pri:

  1. a) prevode obchodného podielu mesta alebo jeho časti,
  2. b) určení výšky základného imania, vkladu alebo obchodného podielu mesta

v spoločnosti, a to  peňažného alebo nepeňažného,

  1. c) zvýšení alebo znížení základného imania, vkladu alebo obchodného podielu mesta

v spoločnosti ,

  1. d) zrušení a zániku majetkovej účasti mesta v obchodnej spoločnosti.

( 4 ) Pôsobnosť  valného  zhromaždenia  obchodných  spoločností, v ktorých   je   mesto

jediným    spoločníkom  alebo   jediným akcionárom  vykonáva štatutárny orgán mesta,

primátor mesta.

 

  • 13

                                             Zaťažovanie majetku mesta

  1. O zaťažení nehnuteľného majetku mesta vecnými bremenami, záložnými

právami, prípadne inými právami v prospech tretích osôb rozhoduje mestské

zastupiteľstvo. Platí to aj v prípade zaťaženia majetku mesta, ktorého zostatková

hodnota je vyššia ako 3 500 eur. O zaťažení hnuteľného majetku mesta, ktorého

zostatková hodnota je rovná alebo nižšia ako  3 500 eur rozhoduje primátor mesta.

  1. Zaťaženie nehnuteľného majetku mesta vecnými bremenami a inými právami

tretích osôb podľa odseku 1  je možné výlučne za odplatu, o výške ktorej  rozhodne

mestské zastupiteľstvo.

  1. V prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých rozhodne mestské  zastupiteľstvo

trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, sa môže zaťažiť  nehnuteľný majetok

mesta vecnými bremenami a inými právami tretích osôb bezodplatne, ak je to vo

verejnom  záujme.

 

  • 14

Zámena majetku

 

K zámene majetku, ktorý je vo vlastníctve mesta, za iný majetok môže mesto

pristúpiť  výnimočne, a to najmä z dôvodov, že takýto spôsob naloženia s majetkom

vo vlastníctve   mesta je pre mesto z hľadiska sledovaného  zámeru efektívnejší ako

iný spôsob   naloženia s takýmto majetkom, prípadne ak zámer, ktorý mesto

sleduje, nie je možné  dosiahnuť iným spôsobom. K zámene majetku vo vlastníctve

mesta za iný majetok  mesto pristúpi aj v prípadoch, že mu takýto spôsob naloženia

s majetkom ukladá osobitný právny predpis , zák. 66/2009 Z.z. o niektorých opatreniach pri

majetkovom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie

územné celky a o zmene  a doplnení niektorých zákonov).

§ 15

Darovanie majetku

 

  1. Hnuteľný majetok vo vlastníctve mesta, ktorý bol vyhlásený za prebytočný alebo

neupotrebiteľný, mesto môže darovať spôsobom podľa § 3 tohto VZN.

 

  1. O darovaní hnuteľného majetku rozhoduje mestské zastupiteľstvo, ak zostatková cena

takéhoto majetku je 3 500 eur a vyššia. Ak zostatková cena takéhoto majetku je nižšia

ako  3 500 eur, rozhoduje o jeho darovaní primátor mesta.

 

  1. Darovať nehnuteľný majetok vo vlastníctve mesta je neprípustné.

 

Šiesta hlava

NÁJOM  A VÝPOŽIČKA  MAJETKU MESTA

 

Nájom majetku

§ 16

  • Mesto a správca majetku mesta môže veci, ktoré dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh (neupotrebiteľný a prebytočný majetok) prenechať zmluvou na dočasné užívanie inej právnickej alebo fyzickej osobe, a to zásadne odplatne.
  • Prenechávať majetok mesta na dočasné užívanie je možné aj v prípadoch, keď je to pre mesto ekonomicky výhodné.
  • Mesto a správca majetku mesta  sú  povinní pri prenechávaní majetku mesta do nájmu postupovať podľa  ustanovenia    9a ods. 9 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí a  podľa  tohto VZN ,presnejšie spôsobom, ako pri prevode majetku mesta.

Majetok mesta možno prenajať len na určený čas a na základe písomnej

nájomnej zmluvy. Nájomná zmluva na nehnuteľný majetok môže byť uzavretá len za

splnenia nasledovných podmienok:

  1. ide o aspoň dočasne neupotrebiteľný majetok mesta,
  2. ide o prebytočný majetok mesta,
  3. jeho použitie je viazané na podnikateľské i nepodnikateľské účely,
  4. zmluva môže byť uzavretá maximálne na dobu 10 rokov, všetky prípady nad 5 rokov schvaľuje mestské zastupiteľstvo,
  5. výpovedná lehota musí byť vždy minimálne 3 mesačná,
  6. podmienkou je dojednanie primeranej zmluvnej pokuty v prípade neplnenia si dohodnutých zmluvných podmienok,
  7. prenájom nesmie  odporovať cieľom a záujmom mesta,
  8. nájomné musí byť uhrádzané vopred na účet mesta,
  9. nájomná zmluva musí obsahovať ustanovenia o zložení finančnej zábezpeky na plnenia minimálne v rozsahu dvoch mesačných splátok,
  10. v zmluve je potrebné dohodnúť deň účinnosti zmluvy, ktorý môže byť najskôr deň po dni zverejnenia zmluvy.
  • Mesto stanovuje nasledovné minimálne štandardy prenájmu majetku :
    1. cena nájmu pre právnické alebo fyzické osoby sa realizuje zásadne za cenu obvyklú na miestnom relevantnom trhu. Cena nájmu pozemkov je určená v  Prílohe č.1 tohto VZN.
    2. cena nájmu môže byť rozdelená na dlhšie obdobie a splácaná v závislosti od požiadaviek mesta
    3. náklady na bežnú údržbu a bežné opravy si musí znášať každý nájomca samostatne
    4. mesto môže kompenzovať nájomné len v tom prípade, ak ide o náklady na rekonštrukciu a modernizáciu v súlade s rozhodnutiami príslušných orgánov mesta ,  takéto náklady a ich výška musí byť odsúhlasená vopred a v písomnej podobe doručená nájomcovi,
    5. potrebu nevyhnutných opráv a údržby musí mesto riešiť individuálne dodatkom k zmluve o prenájme majetku,
    6. v nájomnej zmluve musia byť presunuté zodpovednostné vzťahy k revíziám, pravidelným kontrolám a pravidelným zákonným povinnostiam (najmä požiarna ochrana a revízie zariadení ) na nájomcu
    7. v nájomnej zmluve nemožno dohodnúť predkupné právo na kúpu prenajímaných nehnuteľností
    8. stanoviť možnosti zmeny výšky  nájomného v  prípade zmeny  právneho predpisu, v prípade inflácie alebo devalvácie meny
    9. nepripúšťa sa dať do podnájmu tretej osobe nehnuteľnosti bez súhlasu mestského  zastupiteľstva.

Zhora uvedené podmienky sa primerane vzťahujú aj na prenájom hnuteľného        majetku mesta.

  • Mesto a správca majetku mesta  sú povinní poskytnúť majetok mesta do nájmu pre fyzické a právnické osoby za cenu obvyklú na miestnom relevantnom trhu, resp. za cenu   uvedenú v prílohe tohto VZN, okrem prípadov :
  1. a) hnuteľnej veci vo vlastníctve mesta, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3500 eur,
  2. b) nájmu majetku mesta, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní

v kalendárnom mesiaci ,

  1. c) pri nájmoch majetku mesta z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých

mestské zastupiteľstvo rozhodne 3/5 väčšinou všetkých poslancov, pričom

osobitný zreteľ musí byť   zdôvodnený. Zámer prenajať majetok takýmto

spôsobom je mesto povinné zverejniť  najmenej na 15 dní pred schvaľovaním

prevodu mestským zastupiteľstvom na svojej úradnej  tabuli a na svojej

internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej

tejto doby.

  • V prípade prenájmu hnuteľných vecí je cena určená dohodou zmluvných strán, najmenej za cenu, za akú sa v danom mieste a čase porovnateľná hnuteľná vec dáva do nájmu.
  • Mesto a subjekt, ktorý má v správe majetok mesta, ktorý nie je dočasne potrebný na plnenie úloh ( neupotrebiteľný a prebytočný majetok ) sa poskytne do užívania inej fyzickej alebo právnickej osoby na základe písomnej zmluvy. Zmluva musí obsahovať najmä identifikáciu zmluvných strán, presnú špecifikáciu majetku mesta, spôsob a účel využívania, výšku odplaty za užívanie a  podmienky užívania. Zhora uvedené podmienky sa použijú primerane.
  • Prenechávať majetok mesta na dočasné užívanie je možné aj v prípadoch , keď je to pre mesto ekonomicky výhodné.
  • Uzatváranie týchto zmlúv patrí do rozhodovacej právomoci primátora mesta alebo štatutárneho orgánu správcu majetku mesta, ak tak ustanovuje zriaďovateľská listina. Štatutárny orgán správcu majetku mesta je povinný jeden exemplár nájomnej zmluvy doručiť na Mestský úrad v Šamoríne.

 

 

  • Podnikateľské subjekty a iné subjekty s majetkovou účasťou mesta  môžu uzatvárať nájomné zmluvy na majetok mesta prostredníctvom svojho štatutárneho zástupcu najviac na dobu 5 rokov – pokiaľ ide o zmluvu uzavretú na dobu určitú, prípadne pokiaľ ide o zmluvu uzavretú na dobu neurčitú – musí byť dodržaná zákonom stanovená výpovedná lehota.

 

(12) Zhora uvedené podmienky sa použijú primerane.

(13) Zmluvy podliehajú písomnému súhlasu primátora mesta. Po uzatvorení nájomnej

zmluvy je štatutárny orgán povinný doručiť jeden exemplár nájomnej zmluvy na

Mestský úrad v Šamoríne.

VÝPOŽIČKA  MAJETKU mesta

§ 17

 

  • Zmluvu o výpožičke (bezplatnom užívaní ) majetku mesta je možné uzavrieť  výlučne za splnenia nasledovných podmienok:
  1. ide o neupotrebiteľný majetok mesta
  2. ide o prebytočný majetok mesta
  3. jeho použitie je viazané na nepodnikateľské účely
  4. zmluva môže byť uzavretá maximálne na dobu 3 rokov
  5. výpovedná lehota musí byť vždy 30 dňová
  6. podmienkou je dojednanie primeranej zmluvnej pokuty v prípade neplnenia si dohodnutých zmluvných podmienok
  7. bezodplatne poskytnutie nesmie odporovať cieľom a záujmom mesta
  8. v zmluve je potrebné dohodnúť deň účinnosti zmluvy, ktorý môže byť najskôr deň po zverejnení zmluvy .

 

(2)  Zmluvu podpisuje primátor mesta  v mene mesta.

(3) Primátor mesta  je povinný na rokovaní mestského  zastupiteľstva informovať o uzavretých zmluvách o výpožičke s uvedením názvu subjektu a dôvodu takéhoto postupu.

 Siedma hlava

Pohľadávky a iné majetkové práva mesta

§ 18

  • Subjekty, ktoré vykonávajú právo správy a hospodárenia s pohľadávkami a majetkovými právami, sú povinné tieto pohľadávky včas uplatňovať a vymáhať.
  • Zo závažných dôvodov, najmä sociálnych, je možné na žiadosť dlžníka pohľadávku celkom alebo sčasti odpustiť.
  • Dlžníkovi možno povoliť splátky alebo povoliť odklad zaplatenia pohľadávky dlžníkom písomne uznanej, čo do dôvodu a výšky, prípadne priznanej právoplatným rozhodnutím súdu alebo iného orgánu, ak tento bez svojho zavinenia nemôže pohľadávku, alebo splátku zaplatiť v čase splatnosti.
  • Odpustiť pohľadávku nie je prípustné, ak vznikla v súvislosti s úmyselnou trestnou činnosťou.
  • Ak je pohľadávka prechodne nevymožiteľná, sú subjekty oprávnené dočasne upustiť od jej vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa táto pohľadávka nepremlčala alebo nezanikla. Len čo odpadnú dôvody dočasného upustenia od vymáhania pohľadávky je subjekt povinný vykonať všetky úkony na jej včasné vymoženie.
  • Primátor mesta môže trvale upustiť od vymáhania pohľadávok do výšky 1500 eur, ak je zo všetkých okolností zrejmé, že pohľadávka je nevymožiteľná, príp. jej vymáhanie je neefektívne, alebo odpustiť pohľadávku zo závažných dôvodov na žiadosť dlžníka celkom alebo sčasti, alebo povoliť splátku. V ostatných prípadoch rozhoduje mestské zastupiteľstvo.
  • Na odpustenie dlhu nad 1 500 eur je potrebný súhlas mestského zastupiteľstva.

(8) Proti tomu istému dlžníkovi sa môže od vymáhania pohľadávky toho istého druhu  upustiť iba raz v kalendárnom roku.

(9)  Hospodárenie s pohľadávkami musí mať písomnú formu.

(10)Nakladanie s pohľadávkami mesta na úseku daní a poplatkov (dane z nehnuteľnosti, ostatných miestnych daní a miestneho poplatku podľa zák. č. 582/2004 Z.z.) sa riadi  osobitnou právnou úpravou – zák.  SNR č. 563/2009 Z.z. o správe daní  (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ustanovenie ods. 1 – 8 tohto VZN v týchto prípadoch nemožno použiť.

Ôsma hlava

nakladanie s cennými PAPIERMI

§ 19

  • Cenné papiere, kryté majetkom mesta môžu byť vydané len so súhlasom mestského zastupiteľstva a  za podmienok dodržania osobitných právnych predpisov (zák. č.  566/2001 Z.z. o cenných papieroch v znení neskorších predpisov  a  Obchodný zákonník).
  • O majetkovom vstupe  do  kapitálovej spoločnosti rozhoduje mestské   zastupiteľstvo.
  • Emisie cenných  papierov  a ich výšku  vždy  schvaľuje  mestské  zastupiteľstvo.
  • Zároveň sa podporne použijú príslušné ustanovenia tohto VZN.
  • Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí mesto postupovať podľa ust. § 9a ods. 1 až 7 zákona č.138/1991 Zb. o majetku obcí, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.

Deviata hlava

NAKLADANIE S MAJETKOM ŠTÁTU, KTORÝ MESTO UŽÍVA

§ 20

  • Nakladanie s majetkom štátu, ktorý užíva mesto sa riadi platnou právnou úpravou a zmluvnými podmienkami medzi štátom a mestom.
  • V ostatnom sa primerane použije toto VZN.

 

Desiata  hlava

NAKLADANIE S KONCESNÝM MAJETKOM

A SPOLOČNÝ PODNIK

  • 21

(1) Koncesný majetok je časť majetku mesta, ktorý koncesionár dočasne užíva v rozsahu a za

podmienok dohodnutých v koncesnej zmluve na uskutočnenie stavebných prác alebo

v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona ( napr.

  • 66a Obchodného  zákonníka , §8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom

obstarávaní ).

(2) Mestské zastupiteľstvo   schvaľuje koncesné zmluvy podľa ust. § 9 ods. 2 písm. g) zákona

č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov.

(3) Na nakladanie s koncesným majetkom mesta sa prednostne vzťahujú ust. § 9c, § 9d

zákona č. 138/1991 Zb. a v ostatnom sa primerane použijú ostatné právne predpisy a tieto

zásady.

(4) Spoločný podnik je právnická osoba založená mestom a koncesionárom za účelom

realizácie koncesie podľa osobitného zákona (napr. § 66a Obchodného zákonníka ,

  • 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní ). Spoločný podnik je aj

právnická osoba, ktorú založil koncesionár a do základného imania bol vložený majetok

mesta na základe koncesnej zmluvy.

(5) Na spoločný podnik podľa ust. § 22 ods. 4 tohto VZN sa prednostne vzťahuje ust. § 9e

zákona č. 138/1991 Zb. a v ostatnom sa primerane použijú ostatné právne predpisy

a toto VZN.

(6) Prioritný majetok je nehnuteľný majetok mesta, ktorý mesto  vložilo do spoločného

podniku. Prioritný majetok nemožno použiť na zabezpečenie záväzkov spoločného

podniku, koncesionára alebo tretej osoby ani previesť do vlastníctva iných osôb. Prioritný

majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii, nie je súčasťou konkurznej podstaty

a ani predmetom likvidácie. Označenie prioritného majetku v katastri nehnuteľností  sa

vykoná poznámkou na návrh mesta. Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, prioritný

majetok možno dať do nájmu, výpožičky alebo na prioritný majetok zriadiť zmluvné vecné

bremeno, najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej zmluve alebo do dňa

zrušenia spoločného podniku bez právneho nástupcu. Prioritný majetok nestráca svoj

charakter ani prechodom na právneho nástupcu. Po zániku vecného bremena zapísaného

v katastri nehnuteľností je mesto  povinné dať návrh na výmaz vecného bremena.

(7)  Mesto  vedie o prioritnom majetku osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje zoznam vecí

s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve spoločného

podniku; spoločný podnik je povinný poskytnúť tieto údaje mestu.

 

Jedenásta  hlava

Evidencia a inventarizácia majetku mesta

  • 22

Postavenie mestského úradu                       

  1. Mestský úrad  pri  správe majetku mesta metodicky usmerňuje subjekty hospodáriace s majetkom mesta.
  2. Mestský úrad spravuje prostredníctvom svojich odborov majetok mesta,   ktorý nie je zverený do správy  mestským organizáciám. Pri správe takéhoto majetku vystupuje ako subjekt hospodáriaci s majetkom mesta.

 

  • 23

Centrálna evidencia zmlúv

  • Mestský úrad vedie evidenciu všetkých zmlúv, uzavretých v súvislosti s majetkom mesta (nadobúdanie, prevody, darovanie, spravovanie, prenájom majetku a ).
  • Subjekty hospodáriace s majetkom mesta sú povinné jeden exemplár zmluvy zaslať do centrálnej evidencie uzatváraných zmlúv na Mestský úrad v Šamoríne.

 

  • 24

Evidencia a inventarizácia majetku

  • Majetok mesta sa eviduje a inventarizuje podľa zákona č. 431/2002 o účtovníctve v znení  neskorších predpisov.
  • Mesto a správca sú povinní viesť evidenciu o majetku a záväzkoch, príjmoch

a výdavkoch.

  • Mestský úrad vedie úplnú a aktuálnu evidenciu majetku mesta zvereného do správy mestským organizáciám, ako aj jeho prírastky a úbytky.
  • Mestské organizácie, ktorým bol zverený majetok mesta do správy sú povinné predkladať súpis evidencie zvereného majetku, vrátane stavu prírastkov a úbytkov majetku mesta,  presnejšie jeho inventarizáciu na základe písomného dožiadania mestského úradu a   pravidelne podľa zákona o účtovníctve.
  • V prípade nehnuteľností sa evidencia rozširuje o bližšiu špecifikáciu týkajúcu sa

lokalizáciu nehnuteľností (napr. ulica, číslo domu) a o terajšie plánované využitie, vrátane

možnosti odpredaja.

  • Za účelom vykonania inventarizácie majetku mesta primátor mesta menuje ústrednú inventarizačnú komisiu mesta, ktorá zabezpečí organizačné pokyny všetkým správcom mestského majetku.
  • Inventarizácia majetku mesta sa vykonáva podľa zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve a je zabezpečovaná podľa organizačných pokynov ústrednej inventarizačnej komisie mesta Šamorín.
  • Správcovia majetku mesta vykonávajú 1-krát ročne fyzickú inventarizáciu

majetku mesta v zmysle platných predpisov o účtovníctve. Zistené skutočné   stavy  sa

zachytia v inventárnych spisoch. Po skončení každej inventúry sa  vyhotoví

inventarizačný zápis, ktorý spolu s dokladmi súvisiacimi s inventarizáciou sa predloží

ústrednej   inventarizačnej komisii.

  • O návrhoch na vysporiadanie inventarizačných rozdielov rozhoduje správca majetku mesta na základe odporúčania ústrednej inventarizačnej komisie najneskôr do 15 dní po ukončení inventarizácie. Dňom rozhodnutia o vyrovnaní inventarizačných rozdielov sa považuje deň skončenia inventarizácie.
  • Súhrnnú správu o výsledkoch inventarizácie jedenkrát ročne predkladá ústredná inventarizačná komisia mesta ako informáciu hlavnému kontrolórovi a mestskému zastupiteľstvu.

 

  • 25

Vyraďovanie hnuteľného majetku

  1. Subjekty, spravujúce majetok mesta môžu neupotrebiteľný hnuteľný majetok vyradiť  so súhlasom vyraďovacej komisie.
  2. Na vyradenie neupotrebiteľného hnuteľného majetku mesta sa zriaďuje komisia, ktorá má 5 členov. Stálymi členmi tejto komisie je prednosta mestského úradu a hlavný kontrolór. Ďalších troch členov komisie menuje primátor mesta .
  3. Návrhy na vyradenie neupotrebiteľného majetku mesta predkladá inventarizačná komisia 1x ročne po vykonaní fyzickej inventúry vyraďovacej komisii. Návrh musí obsahovať:
  4. a) inventárne číslo,
  5. b) presné označenie majetku,
  6. c) jednotkovú cenu,
  7. d) počet vyraďovaných kusov,
  8. e) súhrnnú cenu majetku navrhnutého na vyradenie.
  9. Každý návrh na vyradenie prebytočného a neupotrebiteľného majetku vyraďovacia komisia zaeviduje. Evidencia obsahuje:
  10. a) poradové číslo
  11. b) dátum prijatia
  12. c) predmet návrhu
  13. d) súhrnnú cenu
  14. e) dátum a číslo zápisnice o rozhodnutí o spôsobe naloženia s majetkom mesta.
  15. Vyraďovacia komisia po odporúčaní ústrednej inventarizačnej komisie v súlade s týmto VZN určí cenu a spôsob vyradenia majetku:
  16. a) predajom,
  17. b) likvidáciou,
  18. c) bezodplatným prevodom, resp. darovaním hnuteľného majetku.
  19. Zápisnicu zo zasadnutia vyraďovacej komisie po podpísaní primátorom mesta,

vyraďovacia komisia  predloží na zaúčtovaniu odboru ekonomickému a správy majetku

mestského úradu.

 

  1. Kompetencie pri rozhodovaní o prebytočnosti a neupotrebiteľnosti majetku mesta

sú stanovené v § 3 tohto VZN.

 

 

Dvanásta hlava

SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

§ 26

  • S týmto  VZN musia byť písomne oboznámení všetci zamestnanci mesta Šamorín, všetci zamestnanci organizácií mesta Šamorín a všetky obchodné spoločnosti mesta Šamorín, resp. obchodné spoločnosti s majetkovou účasťou mesta Šamorín.

Podklady o písomnom oboznámení sa zakladajú do personálnych spisov     zamestnancov a vedú sa v evidenciách mesta, organizácií mesta  a obchodný      spoločností mesta.

  • Primátor mesta môže bližšie konkretizovať ustanovenia tohto VZN vo svojich príkazoch, príp. pokynoch.

 

 

  • Zmeny a doplnky tohto VZN schvaľuje Mestské  zastupiteľstvo mesta Šamorín 3/5 väčšinou všetkých poslancov.

 

  • Na tomto VZN č. ………………………. sa uznieslo Mestské zastupiteľstvo v Šamoríne dňa ……………….

 

  • Dňom účinnosti tohto VZN sa zrušuje VZN č. 2/2011 o hospodárení a nakladaní s majetkom mesta zo dňa 20. 04. 2011 v znení VZN č. 11/2012  zo dňa  12. 2012 a VZN č.3/2013    zo dňa 25. 04. 2013.

 

  • Toto VZN nadobúda účinnosť dňom …………………….

 

(8) Neoddeliteľnou súčasťou tohto VZN je Príloha č. 1, určujúca výšku nájomného za

prenájom pozemkov na území mesta Šamorín a  grafickú časť urbanistických

obvodov .

 

 

 

 

 

 

Gabriel Bárdos

primátor mesta

 

 

 

Príloha č. 1 o určení výšky nájomného za prenájom  pozemkov vo vlastníctve mesta :

  1. Výška nájomného za prenájom pozemkov na území mesta Šamorín vo vlastníctve mesta Šamorín sa určuje v závislosti od účelu využitia prenajímanej nehnuteľnosti, s prihliadnutím na dĺžku doby nájmu  pri zohľadnení jej lokalizácie pre jednotlivé urbanistické obvody. Urbanistické obvody sú navrhnuté v súlade s cenovou mapou mesta, kde jednotlivé pásma kopírujú hranice urbanistických obvodov.
  2. Nájomné za prenájom pozemkov vo vlastníctve mesta Šamorín sa stanovuje v eurách za 1m2 pozemku , resp. za 1 ks garáže ročne nasledovne:
Účel užívania                  I.pásmo                    II.pásmo                  III.pásmo                  IV. pásmo
       garáže                      75 eur/ks/rok        70 eur/ks/rok               65 eur/ks/rok             60 eur/ks/rok
 
      záhrady                           –                         0,30 eura/m2/rok         0,30 eura/m2/rok       0,30 eura/m2/rok
 
podnik. aktivity              20 eur/m2/rok        18 eur /m2/rok             16,50 eura/m2/rok     15 eur/m2/rok
 
kult.soc.aktivity              0,50 eura/m2/rok    0,40 eura/m2/rok         0,30 eura/m2/rok       0,20 eura/m2/rok
 
zdrav.a šport.akt.           0,50 eura/m2/rok     0,40 eura/m2/rok         0,30 eura/m2/rok      0,20 eura/m2/rok    reklamné stavby    o rozmeroch do 1 m2  na celom území mesta  100 eur/rok           „                           „            nad 1 m2              „                          166 eur/rok

veľkoplošná reklamná stavba – bilboard              „                           332 eur/rok

 reklamná stavba o rozmeroch do 1,2 m2   umiestnená na stĺp VO   50 eur/rok      

 

  1. 3. Urbanistické obvody podľa cenovej mapy mesta (určenie jednotlivých obvodov 01, 02, 03, 04A,B,

      05A,B,C 12A,  vypracovanej HUGPRO, s.r.o. Bratislava) sú nasledovné:

 

  1. pásmo – urbanistický obvod 01 ohraničený ulicami:

                            Bratislavská, Veterná, Školská, Parková, Vrbová

  1. pásmo – urbanistický obvod 02 ohraničený ulicami:

                                   Školská, Veterná, Záhradnícka, Pod záhradami, Rybárska

  • pásmo – urbanistický obvod 03 ohraničený ulicami

                            Bratislavská, Parková, Vrbová Rybárska, Pažitná, Kasárenská, Agátový rad

              urbanistický obvod 04A,B ohraničený ulicami

                                   Škovránkova, Krížna, Vinohradnícka, Požiarnícka, Pomlejská, Bratislavská

                                   urbanistický obvod 05A,B, C, 12A ohraničený ulicami

                                   Požiarnícka, Pomlejská, Pomle, Senecká, Bratislavská, Mliečno,

                                   mestská časť Čilistov.

  1. pásmo – všetko ostatné

 

  1. Výšku nájomného za prenájom pozemkov – záhrad a garáží, určené v odseku 2 môže znížiť primátor

    mesta najviac o 30 % osobám, ktoré dovŕšili 62 rokov veku a ktorých mesačné príjmy nedosahujú

    sumu 340 eur, o čom je žiadateľ povinný mestu predložiť hodnoverný doklad.

 

 

  1. Grafická časť urbanistických obvodov
Skip to content